luns, 11 de abril de 2016

Anoxos (Jordi de Sant Jordi)



Anoxos

Noxu, enemigu mocedá,
combatedor del pensamientu,
anóxame tanto que nada
soi ver prestoso;
tal despechu me fai davezu
que del so agospiu'l corazón
quier fer salida.
Y yo nóxome lo primero
pol mundu, que-y presta encontiar
fechos que naquel veo fer
escomanaos.
Darréu, noxáu
toi yo del mundu
qu'arriba va
y va p'abaxo;
y al fin y al cabu
de fin a fin
nada tien fin,
que too ye mísere y falso.

Y yo más me voi anoxando
con amor, que pórtase mal,
y tantu llocu que presume
y nada fai;
ya otros que d'amor se quexen
y enxamás sintienon l'afán,
nin qué ye saben.
Y paezme a min gran anoxu
cuando toi cola que más amo
y tó callar pola otra xente
l'ablayu mio.
Otru bien grande
y pior m'abulta
lo que nu'apruz
muncho esperar;
y l'home fatu
faltu de gracia
y sosu ensembre,
que por mui célebre se tien.

Otru noxu vienme davezu:
cuando falo en dalgún llugar
y m'atayen de la que quiero
dicir daqué.
Otru, al dicir bona pallabra
onde nun entienden por qué,
qu'entós m'enfado,
y el fer crer la mio intención
al fatu que 'non' diz a too.
D'enemigu de conclusión
tó gran anoxu
y muncho m'anoxo.
Topo otru anoxu,
que tou m'anoxa
cuando algún topo
que nun me presta
y al mio desprestu
sufro'l so prestu,
polo que-y presta al mio corazu.

Y anóxame dormir la nueche
ente dos en cama pequeña,
y más tá si duermo vistíu,
calzáu y estrechu.
Y más m'anoxa y me despresta
d'home perezosu, adormíu
y mui xeleru.
Noxu tó, si escribo en secreto
carta onde van los mios fechos,
si'l faltosu se mete nello,
pues nun lu llamo;
y el lloru un neñu;
dormir en tabla;
y puestu'l sol
tar indispuestu
con muyer piesllu;
tar baxo llave;
y perder clavu
el mio caballu al dir per cárcava.

D'otros noxos voi llamentame
que me fixenon avieyar:
el fatu que dicir quier too
y nun cree bien;
llargu sermón de bobu oyer;
y con muyer puerca dormir,
cuando asocede;
y caminar con palafrén
duru, lentu, que bien nun trotie;
y lladrador can de serenu;
con home fuñu
tener yo tratu:
¡que nun s'avere!
Y el sol de xunu,
y al xustá'l yelmu;
y d'otra parte
muyer que parte
n'abondes partes
amor, la so vergoña a parte.

Tá m'anoxa, como la muerte,
veme na mar en calma sele,
n'estrechu sitiu ensin sofitu,
con sufrimientu;
y cantu oyer desafináu;
y n'iviernu xubir al puertu
cola boriada;
y cuando tira airón mui reciu;
y andar per sabla;
y en posada fumu ensin fueu;
y quien va solu
per camín llanu
y espués lu pierde;
y quien m'espierta
tando dormíu;
y l'home puntu
non del mio puntu,
qu'esti nun puntu
s'aproveche de mi y s'axunte.

Entá m'anoxa, en mala hora,
si ná me diz xugando a daos
un pesáu; si cerca me sigue
yeme anoxosu;
y llargu camín fer en branu;
y en puñu llevar ferre esquivu,
bravu ya inquietu;
y dormir con quien tenga tos;
y tar con vieyu mui roñón;
o con combayón envidiosu;
y los mosquitos
cuando de nueche
firme yo duermo;
quien tando enfermu
llanxe de firme;
y llevar llanza;
y del pan duro
qu'enforma dura;
y habitar dientro mala muria.

¡Oh, cuántos noxos aguanté,
que dafechu nun soi dicilos!
Bien m'anoxa l'home cambiante,
fatu, inorante;
y ropa que pelo perdió;
y trolla al orbayar de nueche,
que fai qu'esbarie;
y el que me diz non cuando-y ruego;
y cuando topo aquel que-y debo;
muyer con cuerpu ruin y secu;
llargu conseyu
si nun lu pido;
y dormir solu;
y al oyer solo
[...]
y amar con sencia
muyer qu'amuesa
bien pocu xuiciu;
y home ruin qu'enraxonáu mira.

De tolos anoxos que dixi
nun sé tan grande nin soberbiu
como probitú, qu'amortez
a grande y ruin,
y cuando fire cola espada
Fortuna, que según-y presta
quier dar llugar
a aquel que nun val un ardique,
y oru fino de fina llei
abate y valta a lo fondero,
nun mira llei,
drechu o serviciu;
y l'home debe
lloar a Dios,
que nada-y debe.
Darréu acabo;
fina'l mio cantu:
caún afine
so voluntá allá u s'incline.