martes, 14 de xuño de 2016

Decamerón III, 4 (Boccaccio)


[III. 4] Don Felice adepriende al hermanu Puccio cómo llegar a bonaventuráu per aciu d’una penitencia d’él; l’hermanu Puccio faila, y don Felice, nesti mediu tiempu, pásalo en grande cola muyer del hermanu.



Dempués que Filomena, finada la so novela, calló, emponderando enforma Dioneo con dolces pallabres l’inxeniu de la señora y tamién la plegaria de Filomena que se fixere a lo cabero, la reina miró a Panfilo sorriendo y dixo:

—Agora, darréu, Panfilo, continúa con dalguna cosina prestosa’l nuesu deleite.

Panfilo respondió aína que de bon aquel, y entamó:

—Mio señora, abondes persones hai que, mientres elles s’esfuercien en dir al Paraísu, ensin decatase, manden ellí a otros, lo qu’a una vecina nuesa, nun hai tovía munchu tiempu,-y asocedió, como vós vais poder oyer.

»Según lo que yo oyí yá dicir, vecín de San Brancazio, moraba un home bonu y ricu, que foi llamáu Puccio di Rinieri, quien dempués, dándose dafechu al espíritu, fíxose beatu d’aquellos de san Francisco y llamánonlu hermanu Puccio; y siguiendo esta vida espirital de so, darréu qu’otra familia nun tenía qu’una muyer y una criada, y por mor d’ello nun necesitaba ocupase de nengún asuntu, diba davezu a la ilesia. Y porque yera home faltosu y de gruesa pastia, dicía los sos padrenuesos, diba a los sermones y a les mises, y enxamás faltaba a les llaudes que cantaben los seglares, y ayunaba y disciplinábase, y dicíase que yera de los que se flaxelaben. La muyer, a la que llamaben señora Isabetta, moza inda de ventiocho a trenta años, fresca y formosa y redondina, qu’asemeyaba una mazana de casa, pola santidá’l maríu, y seique pola vieyera, faía mui davezu dietes muncho más llargues de les que quixere; y cuando ella quería dormir o seique folgar con él, elli cuntába-y la vida de Cristo y los sermones de flai Anastasio o’l llamentu de la Madalena o coses asemeyaes. Tornó nesti tiempu de París un monxu llamáu don Felice, conventual de San Brancazio, quien yera abondo nuevu y formosu de la so persona y d’agudu inxeniu y de fondera ciencia; col que flai Puccio fixo estrecha amistá. Y darréu qu’él toles sos duldes-y resolvía perbién y, amás d’ello, conociendo la so condición, amosábase-y santísimu, entamó flai Puccio a llevalu de xemes en cuando a casa y a da-y comida o cena, según venía al casu; y la muyer tamién, por amor de flai Puccio, fixérase amiga d’él y faía-y honores de bon aquel. Continuando, darréu, el monxu, coles visites a casa de flai Puccio y viendo la muyer tan fresca y redondina, decatóse de cuála debiere ser la cosa de la qu’ella mayor falta tuviere; y pensó, si pudiera, por quita-y fatiga a flai Puccio, suplí-yla él. Y poniéndo-y el gueyu enriba una y otra vez, bien arteramente, tanto fixo qu’encendió-y na mente’l mesmu deséu qu’él tenía; y decatándose d’ello’l monxu, cuando primero-y vieno bien, faló con ella del so deséu. Mas magar la atopare bien dispuesta a dar cumplimientu al asuntu, nun podía atopar mou, darréu qu’ella en nengún llugar del mundu s’esfotaba pa tar col monxu nun siendo na so casa; y en so casa nun se podía porque flai Puccio nun marchaba enxamás afuera la ciudá; polo que’l monxu andaba ablayáu dafechu. Y dempués de muncho ocurrióse-y un mou de poder tar cola muyer en so casa ensin sospeches, non ostante flai Puccio tuviere en casa. Y diendo un día a tar con elli l’hermanu Puccio, díxo-y asina: «Yo yá comprendí munches veces, flai Puccio, que’l to deséu ensembre ye faete santu; pa lo que me paez que tu vas per un llargu camín, cuando hai ún que ye mui curtiu, que’l Papa y los otros prelaos mayores sos, que lu conocen y usen, nun quieren que s’amuese; darréu que la orde clerical, que lo más d’ello vive de llimosnes, desfixérese darréu, como aquello a lo que los más de los seglares nun atenderíen nin con llimosnes nin con otro. Mas darréu que tu yes el mio amigu y honréstime muncho, si yo creyere que nun dibes dicí-ylo a nenguna persona del mundu, y quixeres siguilu, yo adeprendíatelu.» Flai Puccio, naguando por ello, entamó primero a rogar con grandísima instancia que-y lu adeprendiere y dempués a xurar qu’enxamás, nun siendo cuando él quixere, a naide nun-y lo diba dicir, afirmando que, si talu yera que pudiere siguilu, pondríase a ello. «Dempués qu’asina me lo prometiesti,» dixo’l monxu «vo amosátela. Tu debes saber que los santos Doctores sostienen qu’al que quier llegar a ser bonaventuráu convién-y faer la penitencia que vas oyer. Mas entiéndilo bien: yo nun digo que dempués de la penitencia tu nun seyas pecador como yes agora, mas ha asoceder esto: que los pecaos que tu fixesti ata la hora de la penitencia, toos han purgase y han perdonásete per aquella; y aquellos que dempués faigas nun han escribise pa la to conderga, sinón qu’han marchar col agua bendito como agora faen los veniales. Convién, darréu d’ello, que l’home principalmente, con gran dilixencia, confiese los sos pecaos de la qu’entame la penitencia; y dempués d’esto convién-y empecipiar un ayunu y una abstinencia pergrande, que convién que dure cuarenta díes, nos que, non yá de tocar otra fema mas de tocar la to propia muyer convién que t’abstengas. Y arriendes d’esto conviénte tener na to propia casa dalgún llugar d’u puedas pela nueche ver el cielu; y contra la hora de completes marchar a esi llugar y tener ellí una tabla mui llarga allugada de xeitu que, tando tu en pie, puedas apoyar los reñones nella y, teniendo los pies en suelu, espurrir los brazos a mou de crucifixu; y si tu quixeres apoyar aquellos en dalgún gabitu, pues faelo; y d’esti xeitu tar mirando’l cielu ensin movete un puntu ata la mañana. Y si fores lletráu, convendríate nesti mediu tiempu dicir delles oraciones que yo diba date; mas como nun lo yes, ha convenite dicir trescientos padrenuesos con trescientos avemaríes a reverencia de la Trinidá; y contemplando’l cielu, tener siempre na alcordanza que Dios foi creador del cielu y de la tierra, y la pasión de Cristo, tando d’aquella manera que tevo Elli enriba na cruz. Dempués, al tocar maitines, pues entós, si tu quies, marchar y achucate vistíu asina sobre’l to llechu y dormir; y a la mañana siguiente has dir a la ilesia y oyer ellí a lo menos tres mises y dicir cincuenta padrenuesos con otres tantes avemaríes; y dempués d’esto, a cencielles, faer dalgunos de los tos asuntos, si tienes dalgún que faer, y darréu comer y dir dempués de viéspores a la ilesia y dicir ellí delles oraciones que yo he date escrites, qu’ensin elles nun pue faese; y dempués a completes volver al mou dichu. Y fayendo esto, como yo yá lo fixi, espero qu’enantes que la fin de la penitencia venga has sentir la maraviosa sensación de la bonaventuranza eterna, si la fixesti con devoción.» Flai Puccio dixo entós: «Esta nun ye cosa grave por demás nin llarga enforma, y debe poder faese mui bien; y, poro, yo quiero nel nome de Dios entamar el domingu.»

»Y xebrándose d’él y marchando a casa, ordenadamente, cola so llicencia pa ello, cuntó-ylo too a la muyer. La muyer pescanció endemasiao bien, polo de tar firme ata la mañana ensin movese, lo que’l monxu quería dicir; polo que, abultándo-y mou abondo bonu, díxo-y que d’esto y de tou otru bien qu’él pola so ánima fixere ella taba contenta, y que, col envís de que Dios-y fixere la so penitencia provechosa, ella quería ayunar con elli, mas faer lo otro non.

»Quedando, darréu, d’alcuerdu, llegáu’l domingu, l’hermanu Puccio entamó la so penitencia; y el señor monxu, apautándose cola muyer, a hora na que nun podía ser vistu, les más de les nueches venía cenar con ella, trayendo siempre consigo bien de comer y de beber; dempués xacía con ella ata la hora de maitines, a la que, llevantándose, marchaba y l’hermanu Puccio volvía al llechu. Taba’l llugar que l’hermanu Puccio escoyere pa la so penitencia al llau de la cámara na que xacía la muyer, y nun taba xebráu d’aquella más que por una delgadísima muria; polo que, trebeyando’l señor monxu por demás cola muyer esfarazadamente y ella con él, paeció-y al hermanu Puccio sentir un retemblíu en suelu la casa; polo que, dichu yá un cientu de los sos padrenuesos, fayendo una posa equí, llamó a la muyer ensin tascase y entrugó-y lo que faía. La muyer, que yera mui célebre, seique acabalgando entós a la bestia de san Benito o a la de san Xuan Gualberto, respondió: «A fe, mio maríu, yo ximiélgome cuanto puedo.» Dixo entós l’hermanu Puccio: «¿Cómo que te ximielgues? ¿qué quier dicir esto de ximelgate?» La muyer riendo (y cucia y valiente muyer yera y quiciabes teniendo ocasión pa rise) respondió: «¿Cómo que nun sabéis lo qu’esto quier dicir? Yo oyí dicilo milenta veces: ‛Quien pela nueche nun cena, tola nueche se ximielga’.»


»Creyó l’hermanu Puccio que l’ayunar fóra-y ocasión de nun ser quien a dormir y que por ello se ximelgaba nel llechu; polo qu’elli, de bona fe, díxo-y: «Muyer, yo díxitilo bien: ‛Nun ayunes’; mas, darréu que quixesti faelo, nun pienses más nello, piensa en descansar; que das vueltes tales pel llechu, que faes que se ximielgue too.» Dixo entós la muyer: «Nun vos esmolezáis, non; yo sé bien lo que faigo; faéilo bien vós, que yo he faelo bien si puedo.» Quedó, darréu d’ello, calláu l’hermanu Puccio y volvió a los sos padrenuesos; y la muyer y el señor monxu d’esta nueche pa en delantre, fayendo aperiar n’otra parte de la casa un llechu, naquel, cuanto duraba’l tiempu de la penitencia de flai Puccio, con grandísima fiesta taben; y a un tiempo marchaba’l monxu y la muyer volvía al so llechu, y al poco, venía flai Puccio de la penitencia. Continuando, darréu, d’esta manera, l’hermanu la penitencia y la muyer, col monxu, el so prestu, bien de veces, bromiando, dixére-y: «Tu faes faer la penitencia al hermanu Puccio pela que nós ganemos el Paraísu.» Y paeciéndo-y a la muyer que taba mui bien asina, tanto s’avezó a les comíes del monxu que, teniéndola’l maríu llargamente a dieta, inda que la penitencia del hermanu Puccio acabare, mou atopó d’alimentase n’otru llau con él y, con discreción, llargamente tomó nél el so prestu. Polo que, col envís de que les últimes pallabres nun seyan discordantes coles primeres, asocedió que d’au l’hermanu Puccio, fayendo penitencia, cuidó metese en Paraísu, unvió ellí al monxu, qu’aína-y amosare’l camín pa dir, y a la muyer, que con elli en gran necesidá vivía d’aquello que’l señor monxu, como misericordiosu, dio-y n’abondo.