luns, 19 de xuño de 2017

El Conde Lucanor - Exemplu 1 (Don Juan Manuel)


Exemplu I: De lo que-y asocedió a un rei con un priváu de so


Asocedió una vez que’l conde Lucanor taba falando de secultres con Patronio, el so conseyeru, y díxo-y:

—Á Patronio, asocedióme qu’un home mui grande y mui honráu, y mui poderosu, y que da a entender que ye yá cuantayá amigu míu, díxome hai pocos díes, mui de secultres, que por dalgunes coses que-y asocedieren, yera la so voluntá marchar d’esta tierra y nun tornar a ella de nenguna manera, y que pol amor y gran esfotu qu’en min tenía, quería dexame tola so tierra: dello vendío, y dello encomendao. Y pues esto quier, paezme honra mui grande y gran aprovechamientu pa min; y vós dicíime y aconseyáime lo que vos paez d’esti fechu.

—Señor conde Lucanor —dixo Patronio—, bien entiendo que’l mio conseyu nun vos fai muncha falta, pero darréu que la vuesa voluntá ye que vos diga lo que pienso d’esto, y vos aconseye sobre ello, voi faelo llueu. Primeramente, dígovos qu’esto qu’aquel que cuidáis que ye’l vuesu amigu vos dixo, nun lo fixo sinón pa probavos. Y paez que vos asocedió con él como-y asocedió a un rei con un priváu suyu.

El conde Lucanor rogó-y que-y dixere cómo fore aquello.

—Señor —dixo Patronio—, había un rei que tenía un priváu nel que s’esfotaba muncho. Y darréu que nun pue ser que los homes que tienen bona fortuna dalgunos otros nun tengan envidia d’ellos, pola privanza y bona fortuna qu’aquel priváu suyu tenía, otros privaos d’aquel rei teníen mui grande envidia y esporitiaben por busca-y mal col rei, el so señor. Y magar que-y dixenon munches pallabres, nunca nun fonon pa convencer al rei de que-y fixere nengún mal, nin mesmamente que sospechare nin duldare d’él, nin del so serviciu. Y desque vienon que d’otra manera nun pudienon llevar a cabu lo que queríen faer, dienon a entender al rei qu’aquel priváu suyu esbrexaba por llograr qu’él morriere, y qu’un fíu pequeñu que’l rei tenía, quedare nel so poder, y que desque s’apoderare de la tierra dispondría cómo morriere’l mozu y que quedaría él señor de la tierra.

Y magar que fasta entós nun pudieran faer duldar al rei contra aquel priváu suyu, desque esto-y dixenon, nun pudo sufri-y el corazón que nun anduviere roceanu. Que nes coses nes que tan gran mal hai, que nun puen volvese atrás si se faen, nengún home cuerdu debe esperar la prueba. Y poro, desque’l rei cayó nesta dulda y sospecha, andaba roceanu, pero nun quixo faer nada contra aquel priváu suyu fasta saber d’esto dalguna verdá.

Y aquellos otros que buscaben el mal d’aquel priváu suyu dixénon-y una manera mui engañosa cola que podría probar que yera verdá aquello qu’ellos dicíen, ya informanon bien al rei d’una manera engañosa, según alantre vais oyer, de falar con aquel priváu suyu.

Y el rei decidióse a faelo, y fíxolo.

Y tando al cabu de dellos díes el rei falando con aquel priváu suyu, ente otres razones munches que falanon, escomenzó da-y a entender un poco que nun-y prestaba mucho la vida d’esti mundu y que-y paecía que too yera vanidá. Y entós nun-y dixo más.

Y dempués, al cabu de dellos díes, falando otra vez con aquel priváu suyu, dándo-y a entender que por otra razón entamaba aquella parola, volvió dici-y que cada día-y prestaba menos la vida d’esti mundu y les maneres que nél vía. Y díxo-y estes pallabres munchos díes y munches vegaes, fasta que’l priváu entendió que’l rei nun se deleitaba nes honres d’esti mundu, nin nes riqueces, nin en nenguna cosa de los bienes nin de los placeres que nesti mundu había. Y desque’l rei entendió qu’aquel priváu suyu cayere bien naquella intención, díxo-y un día que tenía pensao dexar el mundu y dir esterráu a tierra au nun lu conocieren, y guetar dalgún llugar estrañu y mui apartáu onde fixere penitencia de los sos pecaos. Y que d’aquella manera, pensaba que tendría Dios mercé d’él y podría algamar la so gracia col envís de ganar la gloria’l Paraísu.

Cuando’l priváu del rei-y oyó dicir esto, arreprendió-ylo enforma, diciéndo-y munchos motivos polos que nun debía faelo. Y ente los otros, díxo-y que si faía esto fadría mui gran deserviciu a Dios al dexar tanta xente como tenía nel so reinu, que tenía él bien caltenío en paz y en xusticia, y que yera cierto que llueu qu’él d’ende se xebrare habría ente ellos amarraza mui grande y mui grandes contiendes, de les que garría Dios mui gran deserviciu y la tierra mui gran dañu, y cuando por too esto nun lo dexare, que debía dexalo pola reina, la so muyer, y por un fíu mui pequeñín que dexaba: que yera cierto que taríen en mui grande ventura, tanto de los cuerpos como de les faciendes.

A esto respondió’l rei que, enantes qu’él afitare decididamente na so voluntá’l marchar d’aquella tierra, pensó él la manera en que dexaría recaldu na so tierra col envís de que la so muyer y el so fíu foren sirvíos y tola so tierra guardada; y que la manera yera esta: que bien sabía él que’l rei lu criare y-y fixere munchu bien y que lu afayare siempres mui lleal, y que lu sirviere mui bien y mui drechamente, y que por estes razones, esfotábase nél más qu’en naide del mundu, y que tenía por bien dexar la muyer y el fíu nel so poder, y entrega-y y da-y poder en toles fortaleces y llugares del reinu, col envís de que naide nun pudiere faer nada que fore deserviciu del so fíu; y que si’l rei tornare en dalgún momentu, que yera seguro qu’afayaría mui bon recaldu en tolo que dexare nel so poder; y que si por ventura morriere, que yera seguro que sirviría perbién a la reina, la so muyer, y que criaría perbién al so fíu, y que diba tener mui bien guardáu’l so reinu fasta que fore’l tiempu que pudiere gobernalu mui bien; y asina, d’esti xeitu, abultába-y que dexaba recaldu en tola so facienda.

Cuando’l priváu oyó dicir al rei que quería dexar nel so poder el reinu y el fíu, magar nun lo dio a entender, prestó-y muncho nel so corazón, entendiendo que, pues too quedaba nel so poder, podría obrar nello como quixere.

Esti priváu tenía en so casa un cativu suyu que yera home mui sabiu y filósofu mui grande. Y toles coses qu’aquel priváu del rei había faer, y los conseyos qu’él había dar, faíalo too per conseyu d’aquel cativu que tenía en casa.

Y llueu que’l priváu se xebró del rei, foi pa con aquel cativu suyu, y cuntó-y tolo que-y aconteciere col rei, dándo-y a entender, con mui gran placer y mui gran allegría, cuánto de bona ventura yera, pues el rei quería dexa-y tol reinu y el fíu y el so poder.

Cuando’l filósofu que taba cativu oyó dicir al so señor tolo que pasare col rei, y cómo’l rei entendiere que quería él garrar nel so poder el fíu y el reinu, entendió que cayere en gran erru, y entamó arreprendelu mui xabazmente, y díxo-y que tuviere ciertu que taba en mui gran peligru del cuerpu y de tola so facienda, desque too aquello que’l rei-y dixere, nun fore porque’l rei tuviere voluntá de faelo, sinón que dellos que lu queríen mal propunxeren al rei que-y dixere aquelles razones col envís de probalu, y pues entendiere’l rei que-y prestaba, que tuviere ciertu que tenía’l cuerpu y la so facienda en mui grande peligru.

Cuando’l priváu del rei oyó aquelles razones, amurnióse enforma, desque entendió verdaderamente que yera too asina como aquel cativu suyu-y dixere. Y dempués qu’aquel sabiu que tenía en so casa lu vio en tan grande cuita, aconseyó-y que garrare una manera como podría escusase d’aquel peligru en que taba.

Y la manera foi esta: llueu, aquella nueche, foi rayer la cabeza y la barba, y cató una vistidura mui mala y esfarrapada dafechu, tala suelen traer estos homes qu’anden pidiendo les llimosnes andando nes sos romeríes, y un bordón y unos zapatos rotos y bien ferraos, y metió ente les costures d’aquellos pedazos de la so vistidura una gran cuantía de dobles. Y enantes qu’amaneciere, marchó a la puerta’l rei, y dixo a un porteru qu’ende afayó que-y dixere al rei que llevantare pa que pudieren marchar enantes que la xente espertare, desque él ellí taba esperando; y mandó-y que-y lo dixere al rei bien de secultres. Y el porteru ablucó cuando lu vio venir d’aquelles traces, y entró col rei y díxo-ylo asina como aquel priváu suyu-y mandare.

D’esto maravióse’l rei, y mandó que lu dexare entrar. Desque lu vio cómo venía, entrugó-y por qué fixera aquello. El priváu díxo-y que bien sabía cómo-y dixere que quería dir al estierru, y pues él asina quería faelo, que nunca quixere Dios qu’él desconociere cuántu bien-y fixere; y qu’asina como de la honra y del bien que’l rei tuviere garrare mui gran parte, qu’asina yera mui gran razón que de la llaceria y del esterramientu que’l rei quería garrar, qu’él tamién garrare la so parte. Y pues el rei nun se dolía de la so muyer y del fíu y del reinu y de lo qu’acá dexaba, que nun yera razón que se doliere él de lo so, y que diría con él, y sirviríalu de xeitu que nengún home nun pudiere decatase d’ello, y qu’él mesmamente llevaba tantu haber metíu naquella vistidura suya, que daría-yos aguantu pa tola so vida, y que, pues habíen marchar, que marcharen enantes que pudieren conocelos.

Cuando’l rei entendió toes aquelles coses qu’aquel priváu suyu-y dicía, afayó que-y lo dicía too con llealtá, y agradeció-ylo enforma, y cuntó-y la manera en qu’hubienon engañalu y que too aquello fixéra-ylo’l rei por probalu. Y asina hubo ser engañáu aquel priváu por mala cobicia, y quixo Dios guardalu, y foi guardáu por conseyu del sabiu que tenía cativu en so casa.

Y vós, señor conde Lucanor, ye menester que vos guardéis que nun seyáis engañáu por esti que tenéis por amigu; desque tai ciertu qu’esto que vos dixo nun lo fixo sinón por probar qué ye lo que tien en vós. Y convién que de tal xeitu faléis con él, qu’entienda que queréis tola so prol y la so honra, y que nun tenéis coldicia de nada de lo so; desque si l’home estes dos coses nun guarda al so amigu, nun pue durar ente ellos l’amor llongamente.

El conde túvose por bien aconseyáu pol conseyu de Patronio, el so conseyeru, y fíxolo como él-y aconseyare, y foi en provechu propiu.

Y entendiendo don Johan qu’estos exemplos yeren perbonos, fixo escribilos nesti llibru, y fixo estos versos onde se pon la sentencia de los exemplos. Y los versos dicen asina:

Nun vos equivoquéis, nin camentéis que faiga adréi,
por otru, home nengún, el so dañu de bon aquel.