xoves, 21 de decembro de 2017

¡Aldeanu, viva’l rei! ¿Quién perdió l’alpargata?


[La Voz del Trubia, xineru 2018]



Glaya esti día un conceyal nun plenu, visiblemente enritáu, que nun quier falar n'asturianu porque nun quier que lu llamen "aldeanu". Y lo primero que procede dici-y, por evidente, ye qu'un aldeanu nun ye, de mano, más nada qu'un paisanu que vive nuna aldea, y que d’ello nun s’infier, polo tanto, nada negativo. Pero como ta claro que'l nuesu conceyal nun se ta refiriendo a esti conceutu primariu d’aldeanu, vamos almitir nesta columna, de magar, el caducu marcu teóricu al que remite la so espresión, dando provisionalmente’l preste a los matices que tradicionalmente carganon el términu de referencies negatives.

Pero como mesmamente embaxo esti supuestu nun paez claro a qué clas d'aldeanu pueda pertenecer quien fala asturianu pol fechu de falalu, navegando un migayu pela moderna teoría aldeanolóxica a la gueta una esplicación afayadiza, diemos en tirar de Pano, duechu aldeanólogu trubiecu, qu'estudió con detenimientu, allá pelos años ochenta, la tipoloxía y les "vicisitúes" del aldeanu énte la llegada del asfaltu. Y que yá afitó daquella una perinteresante clasificación, entá non superada, del aldeanu, que ye como sigue: 1) De rabu: suel entrar de boína nos locales zarraos; 2) Rabín: al que se ve nes sos manifestaciones; 3) Rabete: camisa blanca ensin corbata y botones toos abrochaos; 4) Pardos: canten y susurren; 5) Pardillos: cuelguen el paragües na nuca; 6) Pardetes: deseosos de tar na capital; 7) De media polaina: usen calzonciellu llargu y madreñes; 8) De polaina entera: suelen martellar un deu pa garrar la baxa y asina poder segar la yerba; 9) Cuerpu a estinguir: anden en bicicleta con madreñes, capote, cesta, paragües y bastón; 10) Zotrín: al falar, suel mirar a otra parte; 11) Zotrón: tien meyor la cuadra que la casa; 12) D'alta montaña: ye calvu y de cara colorada; 13) De pumarada: la mazana ta siempre nos sos bolsos; 14) Payu: cara escura, mira delles vegaes enantes de cruciar la cai; 15) Cipayu: suel dar una y pidir dos; 16) Peludu: la silueta la camiseta pol sol nel so cuerpu ye fundamental; 17) Ciruelu: queden pocos, viaxen en tren y baillen pasodobles; 18) Babayu: canta mal y alto; 19) Magüetu: ye grandón, les sos madreñes nun lleven tacos de goma; 20) Cinayu: lleva siempre'l palíu na boca.

Pues bien, nun se ve nesta detallada y exhaustiva clasificación paniega, como seique esperaría atopar el nuesu conceyal, nenguna referencia a la llingua que fala o dexa de falar l'aldeanu. Lo que fai precisamente coherente la teoría de Pano cola universalidá del aldeanismu, desque, aldeanos d'estes tribes, como bien se sabe, hailos tamién mesmamente en Castiella... Arreparái, sicasí, na sonora categoría de los aldeanos rabinos, esto ye, la d’aquellos que se ven "nes sos manifestaciones", y dicíime darréu si nun diestis yá con dalgún d’esta categoría. Glayái-y entós agora como se faía enantes nes romeríes, pa probar qu’asina sía,  diciéndo-y aquello de "¡Aldeanu, viva'l rei! ¿Quién perdió l'alpargata?". Y esperái darréu pola so respuesta, con esfotu, porque yá sabéis de sobra quién la perdió. Esperemos que nun pierda d'amestadura nenguna otra cosa, porque conocí yá cuantayá un paisanu en Trubia que presumía d’arbía pa cortar rabinos. Y nun sé si nun la tendrá guardada tovía en dalgún caxón...